Vzdělávací program naší mateřské školy „Hrajeme si od jara do zimy“ vystihují následující citáty:
„Svět okolo nás je plný nádherných přírodních jevů, nad kterými žasne rozum a srdce pookřeje, pokud jsme schopni je vidět.“Albert Einstein
„Člověk, čím je lepší a ušlechtilejší, tím víc si váží přírody. Kdo si váží přírody, ten ji miluje. Láska k ní by se měla vštěpovat dětem jako jedna z nejdůležitějších vlastností člověka.“J. A. Komenský
Posláním naší mateřské školy je předávat a zprostředkovávat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků prostřednictvím výchovy a vzdělávaní založené na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů. Rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí, sebejistotu a tvořivost dětí.
Ve výchově dítěte má rodina nezastupitelnou úlohu, výchovná práce v MŠ ji doplňuje. Pro utváření osobnosti dítěte má velký význam spolupráce rodiny a MŠ. Představuje tak možnost, jak doplnit rodinnou výchovu. A také jak pomoci zajistit dítěti mnohostrannosti a přiměřenost podnětů, které jsou předpokladem jeho aktivního rozvoje a celoživotního učení. Pozornost věnujeme spolupráci s rodiči, informujeme je o dění v mateřské škole, o dítěti a jeho projevech.
Pracujeme podle Rámcového programu pro předškolní vzdělávání, nabízíme standardní a nadstandardní péči o všechny děti v naší mateřské škole (kulturní akce, společné akce dětí a rodičů, plavecký kurz, výlety).
Cílem předškolního vzdělávání je dovést dítě na konci tohoto období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů a možností získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí důležitých pro jeho další rozvoj a učení.
V našem vzdělávacím programu jsme vycházely z podmínek školy (vesnická MŠ obklopená přírodou – pole, louky, les, řeka Chrudimka, školní zahrada, ze které je možný vstup na pole). Protože příroda nás zajímala, rozhodly jsme se zaměřit výchovu předškolního dítěte k přírodě, k pozorování proměn čtyř ročních období v průběhu roku, k její péči a ochraně. Zařazujeme prvky ekologické výchovy. Sebevzděláváním si prohlubujeme znalosti v této oblasti. V letošnímu roce pokračujeme na započaté cestě a náš program obohacujeme o prvky z hlediska podpory zdraví, zdravého způsobu života a výchovy dětí k péči o své zdraví.
Vzdělávací obsah vzdělávacího programu Hrajeme si od jara do zimy
Jaro, léto, podzim, zima
v každé době je to prima,
buďme zdraví celý rok,
dokolečka rok co rok.
Při výchovně vzdělávací činnosti se snažíme vést děti k osvojování jednotlivých kompetencí. Zařazujeme vhodné metody a přístupy, kterými nenásilně vedeme děti k dosahování cílů předškolního vzdělávání a tím k praktickému využívání získaných dovedností a zkušeností v dalším životě a procesu učení.
Náš program je rozdělen do 4 integrovaných bloků s názvy:
V každém z nich jsou pro jednotlivé měsíce rozpracována témata vztahující se k jednotlivým ročním obdobím, která následně jsou rozpracována na dílčí části. Učitelka si volí tu část, která v té době odpovídá daným podmínkám a záleží na ni, jak dlouho se zvoleným tématem bude pracovat. Pokud je téma rozsáhlé, může s ním pracovat i déle, pokud jde o téma, které děti příliš nezajímá nebo je pro ně náročné, může ho učitelka opustit dříve. Práce obou učitelek na sebe vzájemně navazuje, o práci se informují a předávají si zkušenosti.
Tematický blok | Měsíc | Téma | Podtéma |
PODZIMNÍ USÍNÁNÍ | Září | Putování s barevnou stonožkou a loučení s létem |
|
Říjen | Co přinesl podzim broučkům |
|
|
Listopad | Když pořádají stromy výstavu |
|
|
KRÁLOVNA ZIMA A VÁNOČNÍ RADOVÁNÍ | Prosinec | Přišel čas splněných přání |
|
Leden | Mrazík cení zoubky |
|
|
Únor | Objevujeme svět kolem nás |
|
|
JARNÍ PROBUZENÍ | Březen | Co umí sluníčko? |
|
Duben | Travička zelená to je moje potěšení |
|
|
Květen | Byl jednou jeden domeček |
|
|
BAREVNÉ LÉTO | Červen | Radujeme se s dětmi na celém světě |
|
Dnes je 21. listopadu 2024
a svátek má Albert.